Elämää Pyhällä Vuorella
Arkkimandriitta Efraim, Pyhän Andreaan skiitan johtaja, Athosvuori
Minulle annettu aihe koskee elämää Pyhällä Vuorella. Puhun teille tästä aiheesta yksinkertaisesti ja ilman kaunopuheista korkealentoisuutta, sillä tällainen käsittely sopii parhaiten siihen elämäntapaan, jota me munkit muutenkin noudatamme.
Athoksen maineikas ja velvoittava perintö
Pyhän Vuoren tuntee koko maailma, aivan erityisesti koko ortodoksinen maailma. Se, joka tuntee rakkaan Jumalanäitimme, tuntee myös Pyhän Vuoren, ja se, joka arvostaa, rakastaa ja kunnioittaa häntä, arvostaa ja kunnioittaa vastaavalla tavalla myös Pyhää Vuorta, hänen puutarhaansa. Jos joku sitä vastoin ei rakasta Jumalanäitiämme eikä kunnioita häntä eikä ole hänelle kuuliainen, sellaisella ihmisellä ei voi olla hyvää käsitystä Pyhästä Vuorestakaan. Rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa, olen vakuuttunut siitä, että Suomen hurskas ortodoksinen kirkkokansa rakastaa luostarilaitosta ja Pyhää Vuorta. Tämän takia pyhän Kosmas Aitolialaisen armo toikin meidät niin vaivattomasti ja niin nopeasti lähelle teitä. Palvelin Jumalaa kaksikymmentäneljä vuotta yhtäjaksoisesti Filotheoksen luostarissa, jossa pyhä Kosmas Aitolialainen eli ja kilvoitteli munkkina seitsemäntoista vuoden ajan. Pidän itseäni hänen arvottomana oppilaanaan, sillä hän on todella suuri pyhä ja hänet luetaan Kirkkomme kunniakkaiden pappismarttyyrien joukkoon.
Kirkkomme Jumalan valaisemien isien – niin varhaisten kuin myöhempienkin – mukaan jokaisen ihmisen ja erityisesti jokaisen ortodoksin elämä tässä eksyttävässä ja petollisessa maailmassa on jaettavissa kolmeen kategoriaan tai tilaan. Tämä jaottelu perustuu Pyhän Hengen välittämään kokemukseen eikä se siis edusta heidän itse kunkin yksilöllistä ajatteluaan. Ensimmäinen myönteinen näistä kategorioista on luonnonmukainen elämä, toinen puolestaan luonnon ylittävä. Vaikka ensiksi mainitussakin on kyse positiivisesta tilasta, pidetään vasta jälkimmäistä terveenä ja edistyneenä hengellisyytenä. Merkille pantavaa on myös se, että henkilö, joka elää luonnonmukaisella tavalla, mutta ei samalla kaipaa nousta ihmisluonnon ylittävälle tasolle, ei valitettavasti pysty edistymään hengellisellä tiellä, vaan väistämättä taantuu ja sen seurauksena kääntyy hiljalleen Jumalan sijasta itsensä puoleen. Tämä kääntyminen ei kuitenkaan enää ole hänelle sallittu ja luonnollinen, minkä johdosta ihminen päätyy lopulta kolmanteen olemassa olevaan ja ainoaan puhtaasti negatiiviseen tilaan eli luonnonvastaisen elämän tasolle.
Erityisesti kaikkia Pyhän Vuoren munkkeja koskee seuraava neuvo, jonka heille yleensä antaa heidän oma vanhuksensa munkiksi vihkimyksen yhteydessä. Tuolloin nuo Jumalan valaisemat ohjaajavanhuksemme tapaavat sanoa meille halpa-arvoisille kuuliaisuusveljilleen: ”Lapseni, edessäsi on kaksi mahdollisuutta: joko elät sen mukaisesti kuin Jumalanäiti haluaa, jolloin tulet enkelien kaltaiseksi, tai sitten lyöt laimin hänen tahtonsa ja päädyt paholaiseksi, teeskentelijäksi ja fariseukseksi, vielä pahemmaksi kuin Raamatussa kuvatut Vanhan liiton ulkonaista jumalisuutta noudattaneet hurskaat. Mitään välimuotoa tai keskitietä ei ole olemassa sinulle, joka olet athoslainen munkki. Valitse siis ja tee päätös. Punnitse asiaa Jumalan lahjomattoman oikeudenmukaisuuden näkökulmasta ja sen jälkeen etene taidolla ja rohkeasti. Munkin kunnioitettu alusviitta ei ole pelkästään musta vaate, vaan se on samalla Pyhän Hengen armo. Lähteköön siksi mieluummin nahka irti ruumiistasi kuin alusviitta yltäsi! Älä pane pois saamaasi armoa, sillä sinun velvollisuutesi on elää niitten lupausten mukaan, jotka vapaaehtoisesti ja täydellä ymmärrykselläsi annoit rakkaalle Jumalanäidillemme sekä kaikille Pyhällä Vuorella kautta aikojen kilvoitelleille pyhille isille.”
Useilla tämänkaltaisilla yleisillä neuvoilla varustettuna munkiksi vihitty alkaa Athoksella uuden hengellisen taistelunsa. Pyhä Vuori on kokonaisuudessaan eräänlainen hengellinen Colosseum, taisteluareena, jolla jokaista munkiksi ryhtyvää kutsutaan kamppailemaan jumalallisen lain periaatteiden ja säädösten mukaan. Tämä on hyvin tärkeää siksi, että monet ortodoksit tosin kilvoittelevat ja kamppailevat, mutta oman mielensä mukaan, ilman kuuliaisuutta ja hengellisen auktoriteetin siunausta. He saattavat jopa osoittaa suurempaa vaivannäköä kilvoittelussa kuin mitä me munkitkaan teemme. Ilman kuuliaisuutta ja siunausta on kuitenkin kyseenalaista, mihin he lopulta tiellään päätyvät ja koituuko heille kaikesta vaivannäöstä mitään palkkaa. Tämän takia Athosvuoren munkkien parissa tärkeimpänä hyveenä arvostetaan nöyryyttä, käytäntöön sovellettua ja arkielämän tilanteissa toteutettua nöyryyttä. Niinpä siellä kilvoitteleva munkki elää koko elämänsä kuuliaisuudessa hengelliselle isälleen tehden yhteistyötä hänen mutta myös kaikkien muiden Pyhän Vuoren munkkien kanssa.
Jokainen henkilö, joka saapuu Pyhälle Vuorelle Pyhän Hengen armo matkassaan, tulee sinne siksi, että Kristus on taivaasta käsin kutsunut hänet. Ortodoksinen munkkilaisuus ei tunne propagandaa, eikä sen piirissä harjoiteta minkäänlaista painostusta eikä ole koskaan harjoitettukaan. Ne, jotka muuta väittävät, yleensä tietämättömyyttään taikka joskus jopa tarkoituksellisesti, puhdistumattomasta sydämestään, valehtelevat julkeasti. He syyttävät ja panettelevat sitä, mikä meillä pyhässä Ortodoksisessa kirkossamme on kaikkein parasta ja kauneinta, sillä munkkilaisuudessa rakkaus Kristusta kohtaan kumpuaa meidän sisimmästämme.
Munkkina eläminen on tavattoman yksinkertaista, kunnioitetut isät, veljet ja sisaret. Se on todella yksinkertaista, mutta juuri siksi, että se on niin yksinkertaista, se on samalla hyvin ankaraa. Munkin ei pidä pyörittää mielessään monen monituisia ajatuksia, sillä kaikki vahingolliset ja liialliset ajatukset hän on istuttanut itseensä ennen Pyhälle Vuorelle tuloaan. Mikäli hän yhäti antaa niille elintilaa, hän kantaa syntiinlangennutta maailmaa sisimmässään ja elää Jumalanäidin Puutarhassa ikään kuin olisi helvetissä.
Kuten tiedätte ja voitte lukea munkkilaisuutta ja Athosvuorta käsittelevistä kirjoista, Pyhä Vuori on kokonainen luostaritraditio ja luostarielämän historia, jolla on vähintään 1500 vuoden menneisyys. Tämä sangen monimuotoisen luostarikilvoittelun velvoittava perintö hiljentää hämmästyksestä meidät tämän päivän athosvuorelaiset; se suorastaan naulitsee meidät paikoillemme ja johtaa meidät vakavaan itsetutkisteluun, kunnioitetut isät, veljet ja sisaret. Meidän pitää ennen kaikkea olla valmiita ottamaan oppia ennen meitä eläneiden pyhien isien elämäntyylistä, niin tunnettujen kuin tuntemattomienkin, jotta kulkisimme turvallista tietä heidän jalanjäljissään ja saisimme itsekin maistaa edes jotain heidän vaivannäöllä hankkimistaan hedelmistä. Näitä hengellisiä isiä ja vanhuksia on Pyhällä Vuorella riittänyt aina meidän aikaamme asti. Olen omakohtaisestikin tullut tuntemaan monia heistä ja olen myös saanut nauttia heidän maukkaista ja hyödyllisistä hedelmistään.
Itsetuntemus ja taistelu himoja vastaan
Kerron teille nyt joitakin hyvin yksinkertaisia piirteitä athosvuorelaisesta munkkilaisuudesta, vaikka luulenkin, että paljon sanomastani on teille tuttua jo ennestään.
Kun joku tulee Pyhälle Vuorelle päämääränään jäädä sinne munkiksi, hänellä on yleensä aluksi itsestään se käsitys, että hän on kaikin tavoin kelpo nuorukainen, todellinen pikku enkeli. Hän ei ole perillä siitä, että hänen olemukseensa kätkeytyy runsaasti itsekkyyden, omahyväisyyden ja ylpeyden piirteitä. Tähän ylevään, mutta epärealistiseen itsetuntemukseen voi löytyä kaksikin selitystä: joko hänen elämässä aiemmin osoittamansa esimerkillinen tarkkaavaisuus tai se, ettei hänen kohdallaan ole koskaan ilmaantunut sellaisia olosuhteita ja edellytyksiä, jotka olisivat tulleet aktivoineeksi hänessä nuo salassa olevat paheet. Kun aika sitten kuluu, athoslainen munkki alkaa vähitellen nöyrtyä, sillä hän vertaa itseään nyt pyhiin kilvoittelijaisiin ja vielä sitäkin enemmän Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Tälle uudelle orastavalle nöyryydelle on tyypillistä se, ettei se saata ketään epätoivoon eikä turhauta ketään, mutta myös se, että se estää meitä yhteiselämässämme sortumasta toisten tuomitsemiseen. Sen piirissä elävä ei näet vertaa itseään kehenkään ihmiseen maan päällä, sillä jokainen ortodoksi on oma erillinen ja ainutkertainen persoonallisuutensa. Pyhä Henki on tarkoituksellisesti jakanut armolahjat Kirkossa sillä tavoin, että sen jokainen jäsen tarvitsee kaikkia muita.
Tällä tavoin me Pyhällä Vuorella lähdemme liikkeelle itsetuntemuksesta, jota kutsutaan käytännössä kuuliaisuudeksi, kuuliaisuudeksi hengellistä isää mutta myös munkkiveljiämme kohtaan. Se merkitsee suostumusta yhteistyöhön kaikkien kanssa ja halua kunnioittaa kaikkia. Tällainen elämäntapa synnyttää ja tuottaa pikkuhiljaa sellaisen nöyryyden, joka yksilöllisellä tasolla ilmenee ja koetaan siten, että ihmisen ajatukset mielen tasolla vähenevät. Ihmisellä on siis yhä vähemmän ja vähemmän ajatuksia – pahoja ajatuksia ja vihantäyteisiä ajatuksia – minkä seurauksena hän pystyy rukoilemaan vaivatta ja puhtaasti.
Ruumiillinen vaivannäkö eli ruumiillinen kilvoitus on kuitenkin välttämätön kaikille munkeille vähintään kymmenenä, viitenätoista, kahtenakymmenenä ensimmäisenä vuotena, mikäli ihmisen terveys on hyvä, sillä se hillitsee kolmea hänessä asuvaa voimakasta himoa. Niistä ensimmäinen on lihallinen himo, joka kiusaa kaikkia maan kansoja ja kaikkia ikäluokkia paitsi silloin, jos ihminen on antanut itsensä kokonaan – niin sielunsa kuin ruumiinsakin puolesta – Kristuksellemme ja Kirkon sakramentaaliselle elämälle.
Toinen himo on viha, tuo suuri ja karjuva peto, joka usein nukkuu ja on torkuksissa, mutta jota on mahdotonta saada kokonaan nujerretuksi, ellei ihmiselle anneta tilaisuuksia hankkia sävyisyyttä, sille vastakkaista hyvettä, ja sen jälkeen hypostaattista eli koko olemuksen käsittävää nöyryyttä. Sävyisä ei ole se, joka ei koskaan vihastu, vaan se, joka ei koskaan vihastu ihmisille, mutta palaa sitä vastoin vihaa syntiä ja paholaista kohtaan. Viimeksi mainittu on luonteeltaan pyhää vihaa, pyhää kiivautta, jota kuningas ja profeetta Daavid opettaa meille Jumalan innoittamassa psalmissaan, kun hän sanoo: ”Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö” (4:5 LXX), millä hän siten tarkoittaa: ”Vihastukaa vain syntiä, mutta älkää koskaan ihmisiä kohtaan, sillä silloin te tulette tehneeksi syntiä.” Kolmas himo, jonka ihmisessä pitäisi vähetä, on puolestaan itsekkyys. Se on vahingollinen erityisesti silloin, kun se yhdistyy itserakkauteen, sillä keskenään ne synnyttävät kaikki olemustamme vääristävät ja moitittavat himot, niin sielun kuin ruumiinkin osalta. Niinpä juuri itsekkyys ja itserakkaus muodostavat sen pahan pariskunnan, joka synnyttää kaikki pahat lapset, kaikki himot.
Valvominen ja ajatusten vartiointi
Näiden himojen kukistamiseksi meitä siis kutsutaan kamppailemaan – eikä ainoastaan meitä athoslaisia munkkeja, vaan myös kaikkia hurskaita ortodokseja kaikkialla maailmassa – ja nimenomaan ruumiillisin ponnistuksin, kuten edellä todettiin. Ruumiillisen vaivannäön lisäksi toinen asia, jota Pyhän Vuoren isät paljon painottavat, on valvominen, sillä ilman sitä ihmismieli heidän kokemuksensa mukaan ei voi puhdistua. Kuten tiedätte, omassa kotimaassani Kreikassa meillä on pimeän jakso joka vuorokausi toisin kuin teillä kesäaikana. Pimeän puuttuminen täällä laskemattoman auringon maassa ei kuitenkaan estä teitä harjoittamasta tätä yöllistä kilvoitusta, sillä valvominen ei hengelliseltä kannalta ole vain sitä, että ollaan nukkumatta jonkin säädetyn määrän mukaiset tunnit, sillä monet ihmiset tapaavat valvoa, mutta hyvin erilaisista syistä, jotka joskus ovat hyviä, joskus taas pahoja. Valvomiseksi hengellisessä elämässä katsotaan se, että ihminen rukoilee yksinäisyydessä armahdusta omille synneilleen, anoo itselleen katumuksen kyyneleitä, pyytää Jumalan siunausta kaikkialla asuville ortodokseille ja Hänen laupeuttaan kaikille niille maan kansoille, jotka eivät vielä tunne Häntä eivätkä kuulu Hänen oikeauskoiseen Kirkkoonsa.
Tämä yöllisen valvomiskilvoituksen kaipuu ja harjoittaminen on sellainen hyve, joka ei näy ulospäin ihmisille, sillä siitä ei lyödä rumpua, sitä ei julisteta muille, siitä ainoastaan puhutaan opetuksellisessa mielessä, kuten nyt. Valvominen siis puhdistaa ihmisen mielen ja tekee sen, niin kuin athoslaiset ohjaajamme sanovat, kerubin kaltaiseksi. Kerubinkaltainen mieli on se, joka ymmärtää jokaisen ajatuksen perimmäisen luonteen, so. käsittää sen alkuperän, onko se lähtöisin Kristuksesta vai omasta himollisesta mielestämme vaiko kenties Kristuksen hahmon omaksuneelta paholaiselta (ks. 2. Kor. 11:14). Paholainen ei näet koskaan ilmesty meille omana itsenään, paholaisena, vaan verhoutuu aina toiseen, viattomalta näyttävään hahmoon. Meidän on siksi pysäytettävä jokainen ajatus, tutkittava se tarkkaan, jäljitettävä sen alkuperä. Jotkut ohjaajat kehottavat hieman leikkimielisesti meitä sanomaan jokaiselle sisimpäämme ilmaantuvalle ajatukselle sotilaitten tavoin: ”Seis! Kuka sinä olet – kuulutko meikäläisiin vai vihollisten puolelle?” Erityisesti Jeesuksen tai Jumalanäidin nimeen perustuva rukous valaisee mieltämme suuresti ja hajottaa tuon paksun ja synkän pilven. Näin ihminen käsittää ajatuksen alkuperän ja voi siten välttyä ottamasta sitä vastaan ja antamasta sille suostumustaan.
Tiedättekö hengelliset veljet ja sisaret, kun aikanaan saavuin Pyhälle Vuorelle luostarielämää aloittaakseni, yksi asia teki minuun suuren vaikutuksen ja herätti minussa suorastaan jumalallista pelkoa. Vanhuksemme sanoivat meille siellä selkeästi ja vähääkään perääntymättä, että jokaisen ajatuksen, jota me kannamme sisässämme ja johon me lopulta suostumme eli päätämme toteuttaa käytännössä, demonit kirjoittavat ylös syyttääkseen meitä. Ne eivät suinkaan kirjoita muistiin miljoonia mieleemme johtuvia ajatuksia, sillä nämä tulevat ja menevät äänen nopeutta kerkeämpien lentokoneiden tavoin, vaan ne tallentavat vain sellaiset ajatukset, joihin me tarkoituksellisesti suostumme. Kilvoitteluelämän alussa ihmisen on vaikea uskoa tämänkaltaista opetusta todeksi ja vielä vaikeampaa toimia sen mukaan. Kun aikaa kuitenkin hieman kuluu ja ihminen saa kilvoitellessaan riittävästi kokemusta asiasta ja pääsee omakohtaisesti myös maistamaan hunajanmakeaa Pyhän Hengen armoa, silloin hänen sielunsa vahvistuu ja hän etenee esteettä – lujaa ja voittoisasti.
Paaston tärkeys
Ajatusten vartioinnin lisäksi vanhukset painottavat meille paaston tärkeyttä. Valaistakseen paremmin asian luonnetta he sanovat, että meidät on liitetty paastoon avioliiton sitein. Silloin, kun olemme ihmisten keskuudessa, me syömme kuitenkin aivan toisin kuin normaalioloissa. Näin toimien onnistumme saamaan kaikki tyytyväisiksi – niin muut ihmiset, oman sisäisen ajatuksemme kuin myös Jumalan, koska paastoamisen hyve ei pääse esille ja tule näkyviin. Pyhälle Vuorelle tultuani kyselin monilta vanhuksilta syytä paastoamiseen, sillä pienestä pitäen olen ollut luonteeltani utelias ja tiedonhaluinen. Olin tietysti lukenut paastosta paljonkin monia hengellisiä kirjoja tutkiessani, mutta halusin kuulla asiasta myös kokemuksen äänen oman aikamme vanhuksilta. Kaikkien suusta sain kuulla tämän saman vastauksen: ellei ihminen pidättäydy ruuista ja juomista muulloinkin kuin vain erityisinä, Kirkon kaikille määrääminä paastonaikoina, eli ellei hän noudata itsehillintää ruuan ja juoman määrässä myös paastottomina päivinä, hänen rukouksensa – rukous ylipäätään mutta aivan erityisesti mielessä tapahtuva henkinen rukous – ei löydä vastakaikua Kristukselta eikä tule vastaanotetuksi taivaassa. Näin meille opettavat Pyhän Vuoren vanhukset.
Muinaiset pyhät jumalankantajaisämme, patriarkat ja profeetat, jotka paastosivat jatkuvasti ja antoivat loisteliaan esimerkin tämän kilvoitusmuodon harjoituksessa, lisäsivät paastoa paastoon aina, kun heidän oli tarve saada Jumalalta jokin uusi tiedonanto Hänen tahdostaan. He eivät paastonneet laihtuakseen, sillä Pyhän Hengen armon määrää ei ortodoksin kohdalla mitata ruumiin painon perusteella, vaan sen mukaan, miten hän elää sisäisesti, sakramentaalisesti, tunnustaen syntinsä ja saaden ne katumuksen mysteerissä anteeksi. Koska he olivat profeettoja, he kilvoitteluun ryhtymisen kautta paljastivat itselleen uskontotuutena, ettei heidän rukouksensa tule vastaanotetuksi Jumalan valtaistuimen edessä, ellei sitä edellä paasto ja katumuksellinen valitus. Tämän vanhatestamentillisen kokemuksen kristillinen kirkko on sinetöinyt jo varhain omaksumalla sen myös Uuteen testamenttiin.
Mielessä tapahtuva lakkaamaton rukous ja tiukennettu paasto muodostavat näin ollen oivallisen parivaljakon. Ne ovat kaksi siipeä, joitten avulla ihmisen on mahdollista nousta hengen korkeuksiin. Kuinka paljon hengellisesti kilvoittelemmekin, ilman konkreettista paastoamista ja meille mahdollisissa mitoissa vuodatettuja kyyneleitä rukous ei yllä perille. Munkeistakaan monet eivät usko tätä, minkä johdosta tuloksetkin ovat sen mukaiset. Kuitenkin Kristus, joka on itse Totuus, on ilmoittanut meille, että puu tunnetaan hedelmistään eikä esimerkiksi lehdistään tai kukinnoistaan (ks. Matt. 7:16).
Munkin elämä on tämän johdosta paastopainotteista. Sitä vietetään paaston ja rukouksen merkeissä, vähin ja yksinkertaisin ajatuksin. Kun ajatukset vaivaavat munkkia ja hän kärsii niistä, se on osoituksena siitä, että hänessä elää edelleen oma tahto – kuinka hyviä hänen ajatuksensa ovatkin. Päämääränämme on se, että me pystyisimme jättämään itsemme kokonaisvaltaisesti Jumalan kaitselmuksen johdatettaviksi – puhtaina, kirjoittamattomina arkkeina – viattomien sylilasten tavoin, joilla ei ole pinttyneitä, monisäikeisiä ajatuksia. Tämän armolahjan meille antaa itse Jumalanäiti omakätisesti, rakkaat sisaret ja veljet.
Lakkaamaton rukous
Hyvin keskeisellä sijalla siinä opetuksessa, jota vanhuksemme Pyhällä Vuorella meille kelvottomille kuuliaisuusveljilleen antavat, on mielessä tapahtuva lakkaamaton rukous. Kirkollamme on olemassa valtava määrä erilaisia rukouksia, teologisia ja hymnologisia – kirjat ovat suorastaan täynnä niitä. Kaikkia näitä rukouksia, joita me kirkoissa ja luostareissa luemme ja laulamme, nimitetään järjelliseksi jumalanpalvelukseksi. Vieläpä jumalallista liturgiaakin nimitetään tuolla nimellä. Tämäntyylisten rukousten kohdalla kukaan ei voi poiketa siitä, mitä kirjaan on tallennettu. Mutta järjellisen jumalanpalveluksen lisäksi on olemassa myös henkinen, mielen tasolla tapahtuva jumalanpalvelus, henkilökohtainen rukouksemme Kristuksen nimessä: ”Herra Jeesus Kristus, armahda minua” tai Jumalanäidin nimessä: ”Kaikkipyhä Neitsyt, pelasta minut!” Tämän harjoittaminen on kaikkein tärkein, mutta myös kaikkein vaikein kilvoitus maan päällä.
Henkisen mielen rukouksen oppiminen on todella vaikeinta ja olennaisinta hengellisen elämämme koulussa. Pyhä Vuori iloitsee ja kerskaa siitä, että koko pitkän, vähintäänkin 1500 vuoden mittaisen historiansa ajan se on säilyttänyt palavana ja puhtaana mielen rukouksen liekin kuten myös opetuksen tästä rukouksesta. Me nykypäivän athosvuorelaiset tunnemme itsemme kovin pieniksi ja mitättömiksi tämän velvoittavan, Pyhän Hengen kautta meille välittyneen perinnön äärellä, sillä meitä edeltäneet isät oppivat hyvin läksynsä. Heidän persoonissaan me voimme tunnistaa apostolisen elämäntyylin, jota Kristuksen autuaat oppilaat ja heidän seuraajansa, apostoliset isät, noudattivat. He elivät neitseellisesti niin sielultaan kuin ruumiiltaan, ainaisena matkatoverinaan vilpitön katumus. Juuri katumus palauttaa ihmiselle neitseellisyyden, sielun ja ruumiin puhtauden, ja täyttää hänet runsaammalla armolla kuin mitä on sillä, joka ei ole koskaan langennut syntiin. Niin runsaasti Jumala kirkastaa katuvan, että jo tämän elämän aikana Hän pukee hänet siihen kunniavaatteeseen, joka kerran kukoisti paratiisissa Aadamin yllä. Vakuudeksi tästä Kristus kertoi meille vertauksen tuhlaajapojasta (Luuk. 15:11–32), jonka saama juhlapuku kirkkoisien mukaan oli nimenomaan ihmistä paratiisissa verhonnut armo.
Nöyryys ja katumus
Kuten tiedätte, Pyhällä Vuorella aivan erityistä kunnioitusta pyhien joukossa nauttii Jumalanäiti, jonka sisäistynyttä elämäntapaa siellä myös pyritään salaisesti jäljittelemään. Tämä Jumalanäidin suuri arvostus Athoksella ei johdu vain siitä, että hän on persoonana objektiivisesti kaikkein merkittävin heti Pyhän Kolminaisuuden jälkeen, eikä myöskään siitä, että Pyhä Vuori on hänen arpaosansa, hänen puutarhansa, ja hän itse puolestaan on meidän johtajamme, igumeniamme, joka kaitsee meitä kaikkia. Pääasiallisin syy Jumalanäidin kunnioitukseen siellä on oma henkilökohtainen hyöty – hyvässä mielessä sanottuna. Kirkkomme kokemuksen opettamana me näet itse kukin tiedämme, että Jumalanäiti toimii kaikkien Pyhän Hengen armolahjojen välittäjänä ja että Hän jakaa ne omakätisesti sekä enkeleille että ihmisille. Tämä on se kunnia, jonka Pyhä Kolminaisuus on Jumalanäidille lahjoittanut niin maan päällä kuin taivaassa.
Vaikka Jumalanäiti jakaakin kitsastelematta taivaallisia lahjoja keille haluaa, meille vähäisille Athosvuoren munkeille on silti painotettu, ettei meidän tule pyytää itsellemme mitään armolahjoja, ei liioin enkeleiden ilmestyksiä eikä Jumalaan liittyviä näkyjä, koska emme ole arvollisia sellaisiin. Nämä kuuluvat suuriin mittoihin varttuneille, niille, jotka ovat kohonneet hengellisesti korkealle. Meidän tehtävämme sitä vastoin on pyytää nöyrästi ja koko elinaikamme vain kolmea asiaa: syntien anteeksiantoa, himojen parantumista ja taivasten valtakuntaa. Olemme vakuuttuneita siitä, että näihin kolmeen kätkeytyy kaikki muukin – sanoohan Kristus itsekin Evankeliumissaan monenlaisia tavoitteleville: ”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhuskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan” (Matt. 6:33) sekä: ”Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon” eikä siten pääsisikään sisälle taivasten valtakuntaan (ks. Matt. 16:26)? Juuri taivasten valtakunta on koko Kristuksen opetuksen ydin ja sitä koossapitävä selkäranka. Sen julistamisella Hän aloitti julkisen toimintansakin, kun kiusaukset voitettuaan ryhtyi julistamaan: ”Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle” (Matt. 4:17). Näin Hän ilmoitti paholaisen aikakauden ja hirmuvallan väistyneen.
Vilpitön katumus on se portti, joka johtaa meidät sisälle Jumalan valtakuntaan – eikä ainoastaan kerran tulevaisuudessa, vaan myös jo nyt tämän ajan keskellä. Jumalan valtakunta merkitsee näet vaeltamista Pyhän Hengen armossa, niin sielun kuin ruumiinkin osalta. Kun Pyhän Hengen armo asettuu pysyvästi ja vakaasti asumaan ruumiimme majaan, sen jokaiseen soluun, silloin se ristiinnaulitsee ne ja täyttää ne armolla, mihin kuninkaallinen profeetta Daavid viittaa sanoessaan: ”Naulitse minun lihani Sinun pelollasi” (Ps. 118:120 LXX). Silloin uudistunut ruumis alistaa valtaansa lihan, tuon villin ja kesyttämättömän pedon, eli kukistaa meissä piilevän viehtymyksen lihallisiin nautintoihin. Jatkuvalla itsensä soimaamisella on tässä prosessissa keskeinen rooli, sillä se muokkaa ihmistä vähitellen ja hyvin luontevasti sekä johtaa hänet syvälle nöyryyteen.
Näin ymmärretty munkkilaisuus, kunnioitetut isät, veljet ja sisaret, on siirtynyt Pyhällä Vuorella opetuksena ja elämäntapana sukupolvelta toiselle, vanhukselta oppilaalle, muinaisajoista aina meidän päiviimme saakka. Olen vakuuttunut siitä, että Jumalansynnyttäjä kaikkien ortodoksikristittyjen hellänä ja rakkaana Äitinä seuraa meitä lempein silmin, vahvistaa meitä kilvoituksessamme ja kulkee edellämme kukistumattomana ja voittoisana hengellisenä sotapäällikkönä tietä raivaten.
Lopuksi
Isät, veljet ja sisaret. Pyydän teitä täydestä sielustani muistamaan rukouksissanne myös meitä, kuten mekin meille kuuluvan velvoitteen mukaan muistamme teitä – ilman, että te olette siitä tietoiset. Velvoite keskinäisestä rukouksesta on hyvin keskeinen, sillä sen toteuttaminen merkitsee hengellistä laupeudenharjoitusta puhtaimmillaan. Keskinäisen rukouksemme aiheena olkoon se, että me eläisimme jäljellä olevan elämämme katumuksessa ja tulisimme kaikki arvollisiksi pääsemään sisälle taivasten valtakuntaan.
Valamon kansanopiston seminaari ”Kristuksesta ja Kirkosta älkää etääntykö; sisä- ja ulkolähetys Ortodoksisessa kirkossa” 24.05.2002;
käännös Hannu Pöyhönen